I dag skriver vi om klassisk marknadsföring och dess återintåg på marknaden efter en hetsig jakt på det mest kreativa och alternativa, som varit en trend länge på den svenska och globala marknaden.
I Svenska Dagbladet kan vi läsa om hur reklambranschen i Sverige tävlar om att bli mer och mer kreativ, vilket sannerligen måste ge en del reklammakare (Add men) huvudvärk när den traditionella reklamen inte på samma sätt går hem i hamn. Något som är på växande front och som reklambyråerna måste hänga med i utvecklingen av är bland annat SEO, så kallas sökmotoroptimering, sökmarknadsföring och sökmotorstyrda annonser, något som inte får gå förbi.
Andra hinder mot reklam är bland annat konsumenternas reklamtrötthet och motsträvighet till att ta till sig intryck, till restriktioner från myndigheter och reklamombudsmannen samt den ökade möjligheten att ta undvika reklam med olika tekniska hjälpmedel och liknande.
Det klassiska är tillbaka
Kanske är det nu alternativa reklamlösningar gör sin entré, med snygga profilprodukter som klassiska tygpåsar, pennor med kulspets i kvalitativt utförande samt stilrena paraplyer. Det går fram men mer subtilt och om det är saker som är användbara så syns det garanterat mer än en annons på Facebook som döljs av reklamförhindrande appar i tilläggsverktyget. Klicka här för mer av denna sorts marknadsföring, som återintar marknaden.
Men all marknadsföring är inte trevlig för alla, ett förslag som Socialdemokraterna nyligen vill lagstifta om är förbudet mot sexistisk reklam, något vi kan läsa om i en artikel här i Aftonbladet.
En stiftelse som verkar likt näringslivets självreglerande organ vad gäller prövning av anmäld reklam är Reklamombudsmannen. Här prövas som nämnt anmäld reklam i högst två instanser samt att det finns vägledning att tillgå för marknadens aktörer i det som kallas för god marknadsföringssed och marknadsföringsetik. För att lära sig mer om detta kan man bland annat läsa på deras intressanta och väluppbyggda hemsida, med friade och fällda reklamer.
Reklamombudsmannen använder Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation som lagregler när de granskar anmälningar som kommit in till stiftelsen, något som finns att tillgå på ett globalt plan.